De Belastingdienst is druk bezig om het huidige btw-nummer van eenmanszaken/zzp‘ers te veranderen. De Belastingdienst heeft gekozen voor een tussenoplossing, waardoor je in de praktijk twee nummers gaat gebruiken. Je huidige btw-nummer (omzetbelastingnummer) wordt gebruikt binnen de Belastingdienst voor de aangifte omzetbelasting en het nieuwe nummer (btw-identificatienummer) is voor de facturen, websites en voor handel binnen de EU.
Waarom een nieuw nummer?
In het huidige btw-nummer is het Burger Service Nummer (BSN) verwerkt. Om de privacy beter te waarborgen vormt het BSN geen onderdeel meer van het nieuwe btw-identificatienummer. Je bent als ondernemer immers verplicht dit nummer openbaar te maken op bijvoorbeeld je website, waardoor privacygevoelige gegevens op straat liggen.
Twee nummers
In het najaar van 2019 ontvangen eenmanszaken, zzp’ers en zelfstandigen met personeel de bekende blauwe brief met een nieuw btw-identificatienummer (afgekort: btw-id). Vanaf 1 januari 2020 moet je dit nummer gaan gebruiken op bijvoorbeeld je facturen en je website. Doe je zaken binnen de EU? Vraag je btw over de grens terug? Dan moet je het btw-id tijdig doorgeven aan je leveranciers.
Aangifte omzetbelasting
De Belastingdienst blijft het BSN-gerelateerde nummer (huidig btw-nummer) wel gebruiken bij communicatie rond de afhandeling van de omzetbelasting. Om een duidelijk onderscheid te maken met het btw-id, heet dit nummer vanaf 1 januari 2020 het omzetbelastingnummer (ob-nummer). Je ziet het ob-nummer terug op het portaal waar je btw-aangifte doet en in brieven over omzetbelasting die je van de Belastingdienst ontvangt.